Er min pige på 4 mdr. for tyk?

20. maj 2008

Alder:
4 mdr.

Er min pige på 4 mdr. for tyk?

Hej Helen

Jeg synes min datter er lige som hun skal være. Hun trives, udvikler sig, er glad, sover fint og.. er dejlig tyk.

Men, man sammenligner jo, og hun virker meget godt i stand i forhold til andre babyer, hvilket først bekymrede mig, da jeg læste i går i politikens babybog, at spædbørn faktisk ikke må blive for tykke, da det kan medføre overvægt senere i livet (dette gjaldt flaskebørn). Elisabeth har været flaskebarn i 1½ måned nu og spiser mellem 700 til knap 1 liter Hipp 1 om dagen.

Hun vejede 3690 ved fødslen og var 50 cm lang
Nu er hun (vist nok) 63 cm lang og vejer lidt over 7 kg.

Er det for meget?

Det fører til mine næste spørgsmål. For hvis hun er for tyk, er det vel bedst at blive på kun Hipp 1 et stykke tid endnu. Havde tænkt mig at vente med grød så længe som muligt, for at skåne hendes mave, men havde overvejet at ...

Annonce

... give hende Hipp 2 til om natten, da hun er begyndt at vågne kl. 2 i stedet for at sove igennem, som hun plejer.

Men mætter Hipp 2 egentlig mere end Hipp 1, eller nærer det bare mere?

Er det et tegn på at hun skal have andet mad, at hun vågner mere om natten?

Lidt flere spørgsmål (har jo gået og sparet spørgsmål op indtil jeg ikke kunne lade være at melde mig ind længere):

Hun døjer lidt med forstoppelse, altså har hård mave, men kan komme af med det uden alt for meget besvær for det meste; og får normalt lactulose, men skal vi trappe ned med det og se om hendes mave lærer at håndtere MME'en? Jeg bryder mig ikke om at give hende medicin i længere tid af gangen. Jeg ville gerne have at hendes mave kan håndtere MME'en uden lactulosen før vi starter på noget som helst fast føde.

Jeg glæder mig til dit svar

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder